Porady żywieniowe od dietetyczki Joanny Baran-część 1

Paź 8, 2020

‼️‼️ Rozpoczynamy nowy cykl ‼️‼️ Porady żywieniowe od dietetyczki Joanny Baran

Harmoniawnas.pl

. Przed nami czas jesienno-zimowy- czas przeziębień i spadku odporności. Jak dbać o siebie i najbliższych?

Porada1: Jedz ciepłe posiłki w okresie jesienno-zimowym!
Na pewno zapytasz: dlaczego? Otóż dlatego, że NIE WOLNO dać wymarznąć organizmowi. Zarówno jesień, jak i zima to miesiące, gdzie panuje chłód i ma on szczególny wpływ na twój organizm. Szczególnie dość mocno zimno wpływa na osoby szczupłe, charakteryzujące się niską zawartością tkanki tłuszczowej. Osoby te mimo ciepłego ubioru potrafią dygotać, mają zimne stopy i ręce. Czytasz i myślisz sobie: mnie to nie dotyczy, mnie jest ciepło. Oczywiście są i takie osoby, którym ciepło. Co nie zmienia faktu, że w okresie jesienno-zimowym powinniśmy zadbać przede wszystkim o zjadanie ciepłych posiłków, które warto wzbogacić przyprawami o działaniu rozgrzewającym: imbir, curry, chilli, ostra papryka.
A oto, co jeszcze warto wdrożyć:
➡️ jedz główne posiłki ciepłe
➡️na śniadanie może być owsianka, czy jajecznica
➡️spożywaj gęste, pożywne zupy z dodatkiem cebuli, pora, czy roślin strączkowych
➡️gotuj gulasze mięsne i warzywne w połączeniu z kaszami
➡️korzystaj z dobrodziejstw zbóż i jedz kasze: gryczaną, jęczmienną, jaglaną i owsianą
➡️zarówno owoce, jak i surowe warzywa jedz w minimalnej ilości (będą wpływały wychładzająco na organizm)
➡️korzystaj z naszych rodzimych warzyw: por, jarmuż, ziemniaki, marchew, pietruszka, seler, cebula, czosnek, dynia, kapusta, brukselka
➡️włącz przyprawy ułatwiające trawienie: majeranek, tymianek, kmin, cząber i kurkuma
➡️pamiętaj o spożywaniu kiszonek (w postaci gotowanej i surowej)
➡️potrawy gotowane równoważymy dodatkiem niewielkiej ilości surówek
➡️w okresie jesienno- zimowym potrawy poddajemy obróbce termicznej, takiej jak gotowanie, duszenie, czy przypiekanie.
Wróć do korzeni i zastąp „modne” jedzenie posiłkami, które służą twojemu zdrowiu! A w tym okresie, są to ciepłe posiłki, czy kompoty z dodatkiem kardamonu/cynamonu/imbiru/czy goździków.
Dziękujemy!