Os. Sarmackie 1/4. 62-020 Zalasewo
+48 61 875 54 08 | +48 503 803 909
Blog

 

To my decydujemy,  czy chcemy smacznie i zdrowo zjeść,  czy też przejeść się i leczyć zgagę przez kolejny tydzień. - mówi Ewa Jędrzejowska, specjalistka dietetyk z Centrum Medycznego DIAGNOSIS w Swarzędzu. I dodaje: Problem zaczyna się już podczas świątecznych zakupów.Nie twórzmy nadmiernych zapasów, zrezygnujmy z kolejnych łakoci, w końcu: „Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal.”

 

 

Ewa Jędrzejowska, dietetyk, Centrum Medyczne Diagnosis:
  •  Zrezygnuj lub ogranicz spożycie gazowanych, słodkich napojów. 
  • Nie spiesz się.  Rozplanuj sobie spróbowanie różnych potraw. Zmniejsz porcje przynajmniej o połowę, by spróbować większości potraw nie obciążając procesów trawiennych.
  • Pij wodę. Mniej zjesz. Przy zwiększonej ilości ciężkostrawnego jedzenia łatwo też o nieprzyjemne zatwardzenia.
  • Staraj się mądrze przygotowywać potrawy. Zamiast smażyć – wstaw do piekarnika, np. karpia. Kapusta jest niesamowicie wartościowym warzywem, to  nadmiar tłuszczu czyni to danie bardzo ciężkostrawnym. Polecam do kapusty dodać cebulkę oraz jabłka, które nadadzą słodyczy i zastąpią cukier.
  • Nawet kutia może być w wersji light.  Zastąp pszenne bułki czy kluski kaszą jaglaną. Mak reguluje pracę układu trawiennego. Orzechy poprawiają nastrój,  dobrze wpływają na układ krążenia i odmładzającą.
  • Pamiętaj o ziołach i przyprawach. Zdecydowanie polepszają strawność produktów i zapobiegają wzdęciom np. rozmaryn, majeranek, koper lub bazylia.
  • Alkohol dostarcza nadprogramowych kalorii. Jeżeli już to wybierajmy wino czerwone, które poprawia trawienie. Lampka wina czerwonego wytrawnego to 80 kcal. Unikajmy piwa - butelka to 230 kcal, czystej wódki (50ml) - 110 kcal oraz drinków i słodkich likierów.